Monday, November 15, 2010

~Kelebihan pada bulan ini...Bulan Zulhijjah...~

~Assalamualaikum wbt & Salam 1Malaysia~

minta maaf kerana dah lama aku tak memblogkan diri aku nih..
huhuhuhu.....
nak wat camne.....
sibuk sikit....dengan selang sehari testnyer huhuhu....
letih...fuuuuuhhhh....
tapi inilah dugaan yang aku kena jalani kat sini...

hmmmm....
post nie bukanlah psal aku...tp psal bulan ini...
yakni kalau bulan Islam....Bulan Zulhijjah...
waaa....dah musim haji...
budak2 pulak x sabar nak beraya....
aku pulak beraya di perantauan and ade kelas...
adoii...
nampak gayanya....memonteng laa aku jawabnya n the gang hohohoh
ote...cukup laa tu...
mari kite bercerita pasal Bulan Zulhijjah...
errrmmm...sowie sbb lmbat giler999 aku post pasal nie...
aku rase korang semua dah tahu...
cuma lupa hehehe....
k....marilah kita saling memperingati....
dimana saya juga memperingati diri saya sendiri..
heee.....chaloo..!!!

-Kelebihan hari2 @ Bulan Zulhijjah-

1 Zulhijjah
kesalahan Nabi Adam diampuni Allah, barang siapa
berpuasa pada hari itu, diampuni Allah akan dosanya.

2 Zulhijjah
doa Nabi Yunus diperkenankan oleh Allah, 
barangsiapa berpuasa pada hari itu seolah-olah ia berpuasa setahun 
dan tidak pernah berbuat maksiat sedikit pun.

3 Zulhijjah
doa Nabi Zakaria diperkenankan Allah, barang siapa berpuasa pada hari itu, 
diperkenankan Allah segala doanya

4 Zulhijjah
Nabi Isa a.s. telah dilahirkan, barang siapa berpuasa pada hari itu 
terhindar ia daripada kefakiran serta kemelaratan dan pada hari kiamat kelak 
ia akan tergolong bersama dengan orang-orang terhormat

5 Zulhijjah
Nabi Musa a.s. dilahirkan, barang siapa berpuasa pada hari itu 
terlepas ia daripada sifat munafik serta seksa kubur.

6 Zulhijjah
Allah membukakan pintu kebajikan kepada Nabi-NabiNya,
barang siapa berpuasa pada hari itu ia akan dipandang oleh Allah 
dengan penuh rahmat dan kasih sayang serta terlepas daripada azab.

7 Zulhijjah
pintu neraka jahannam akan dikunci dan dibuka semula lewat 10 Zulhijjah.  
Barang siapa berpuasa pada hari itu, 
dikuncikan Allah baginya 30 pintu kesulitan dan dibukakan 30 pintu kesenangan.

8 Zulhijjah
Nabi Ibrahim bermimpi mendapat perintah dari Allah supaya menyembelih puteranya Ismail.  
Seharian ia berfikir apakah perintah itu datangnya dari Allah atau dari syaitan.  
Hari itu telah dinamakan dengan dari "Tarwiya" (hari berfikir-fikir). 
Barang siapa berpuasa pada hari itu ia akan diberi Allah pahala yang tidak terhitung jumlahnya, 
hanya Allah yang mengetahui.

9 Zulhijjah
 turun ayat terakhir kepada Rasulullah s.a.w. yang tersebut dalam surah al-Ma'idah, ayat 3. 
Menurut sejarah, 81 hari setelah ayat ini diturunkan
iaitu pada hari Jumaat tanggal 9 Zulhijjah tahun 9 H 
ketika Nabi wukuf di Arafah, baginda pun wafat.  
Pada hari itu juga Allah memberitahu kepada Nabi Ibrahim
 bahawa perintah menyembelih anak itu 
sememangnya adalah perintah dariNya bukan dari syaitan. 
 Justeru hari itu dinamakan hari "Arafah" (hari tahu). 
 Barangsiapa yang berpuasa pada hari itu akan diampunkan Allah
 dosanya setahun yang lalu dan setahun yang akan datang

10 Zulhijjah
 adalah Hari Raya Aidul Adha (korban) dinamakan juga hari "Nahar" (menyembelih).  
Barang siapa berkorban pada hari itu dengan seekor korban, 
maka setiap titisan darah yang mengalir dari leher haiwan itu akan diampuni Allah
 akan dosanya serta dosa ahli  keluarganya.  
Barang siapa yang bersedekah dengan memberi makanan 
kepada fakir miskin atau satu sedekah pada hari itu, 
maka ia akan dibangkitkan oleh Allah pada hari kemudian
 dalam keadaan aman dan sentosa serta timbangan amal baiknya 
lebih berat daripada Bukit Uhud yang terdapat di Madinah.

sekian.....semoga penyampaian ilmu ini bermanfaat untuk diri saya...
dan anda semua deh...
semoga Allah SWT....,merahmati kita semua...
sesungguhnya Allah itu lebih dan Maha Mengetahui daripada saya...
jika ade sebarang kesalahan....tolong perbetulkan saya deh hehehe...
saya pown masih lagi belajar...dan tetap belajar...
ok..smpai di sini sahaja post aku kali niee..wee~
ote...
insyaAllah...semoga diperkuat dan dikekalkan nikmat...
iman dan Islam kita...
sekian..
maaf dipinta jika ade sbarang silap dan salah...
yang sengaja @ x sengaja hehehe....

SALAM AIDILADHA....SALAM PERANTAUAN DARIPADA MOSCOW, RUSSIA

SALAM DARIPADA SAYA DAN KELUARGA DI MALAYSIA

DAN TUNANGAN SAYA, NUR AFIFAH AUNI

SALAM AIDILADHA...SALAM PENUH KEMAAFAN....

~ASSALAMUALAIKUM WBT~

2 comments: